Onlangs kon u hier al lezen over de electronische schaplabels bij Albert Heijn Vaassen. Deze techniek staat niet stil en is inmiddels nog verder doorontwikkeld. Reden voor ons om met onze sponsor, namens AH Vaassen, Dierck Jan Gommers in gesprek te gaan.
‘We staan niet stil en naast het electronisch schaplabel, gaan we nu de combinatie maken met ‘dynamisch afprijzen’ aldus Dierck Jan. Waarom dynamisch afprijzen? ‘Ook Albert Heijn wil de voedselverspilling tegengaan, er gaat nu helaas nog te veel weg. Dat betekent niet alleen dat er voedsel weggegooid moet worden, het wordt voor niks naar de winkels gebracht en voor niks in de schappen gelegd of op voorraad gehouden. Naast voedselverspilling dus ook op andere gebieden verspilling tegengaan is het doel.
Wat is ‘dynamisch afprijzen’?
‘Mensen zijn gewend geraakt aan de 35% stickers; zoals op de brood- en versafdelingen. Na een bepaald tijdstip worden deze stickers geplakt. Deze producten worden daarmee dagvers verkocht en we lopen dus niet het risico dat het aan het eind van de dag moet worden weggegooid’ zo vertelt Dierck Jan.
Binnenkort wordt dit nog verder doorontwikkeld. Albert Heijn Vaassen gaat starten met dynamisch afprijzen, vanuit een pilot, op alle versafdelingen. Dit betekent dat het voorraadsysteem rekening gaat houden met de voorraad en met de afname. Het systeem gaat m.b.v. een algoritme bijhouden welke producten worden verkocht, op welke dagen en tijden. ‘Hiermee kunnen we onze voorraden nog beter in de gaten houden en kunnen we nog specifieker onze winkelvoorraad op peil houden. Wanneer het systeem ziet dat een bepaald product niet wordt verkocht zoals verwacht, gaat het werken met korting’ aldus Gommers.
Als voorbeeld: bij de versproducten geldt dan; hoe minder er op een dag wordt verkocht dan verwacht, hoe verder de korting oploopt in de loop van de dag. De korting start met 20% en kan oplopen tot wel 70 % met als doel; de producten verkopen en dus verspilling tegengaan.
Van groot belang hierbij is dat de tellingen in de winkel goed blijven verlopen. Dit doen medewerkers zelf en gaat natuurlijk de hele dag door. Hierdoor is het een dagactuele stand.’
Weersomstandigheden
Het systeem doet overigens meer dan alleen de actuele voorraden bijhouden en automatische bestellingen. Gommers: ‘Het systeem houdt bijvoorbeeld ook rekening met de weersomstandigheden. Wordt het warmer, dan zorgt dit systeem ervoor dat er meer ijsjes worden besteld en minder hutspot wordt ingekocht.
Albert Heijn is hiermee koploper
‘Albert Heijn Vaassen doet mee aan een pilot en de supermarktketen loopt hiermee duidelijk voor op andere supermarkten. We zijn er trots op dat wij mee mogen werken aan deze pilot. Maar natuurlijk nog trotser dat we mee mogen werken aan het nog meer tegengaan van voedselverspilling’ aldus Dierck Jan.
35% stickers
Binnenkort vindt u de vertrouwde 35% stickers dus niet meer terug op de producten. De actuele korting die geldt, wordt automatisch leesbaar via de electronische schaplabels. Gemak voor de klant, voor de medewerkers en natuurlijk uiteindelijk het grote doel; tegengaan van voedselverspilling.
Wat Vaassen Actief betreft, een mooie ontwikkeling. Wij wensen Albert Heijn Vaassen veel succes met de invoering van deze nieuwe manier van werken.