Meeste inwoners tevreden over zorg en ondersteuning door gemeente Epe

door | aug 17, 2021 | Nieuws | 0 Reacties

De gemeente voert de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet uit. Denk bijvoorbeeld aan dagbesteding, huishoudelijke ondersteuning, een rolstoel of scootmobiel. Naast dat we dat wettelijk verplicht zijn om te onderzoeken wat inwoners van uitvoering van de zorg en ondersteuning vonden, vindt de gemeente het zelf ook belangrijk om te weten wat de inwoners ervan vinden. Zodat we de zorg en ondersteuning nog beter kunnen maken.

 

Er is een onderzoek gehouden onder alle mensen die in 2020 zorg en ondersteuning hebben gehad. Door dit onderzoek krijgen we allerlei informatie over de uitvoering van de zorg en ondersteuning. Zo horen we of inwoners wisten bij wie ze moesten zijn met hun vragen (toegang tot de zorg). Maar ook wat ze vonden van de zorg en of ze er tevreden over waren. Met al deze informatie kunnen we ons beleid en de uitvoering dan eventueel aanpassen.
Op deze manier maken we de zorg en ondersteuning voor de inwoners van de gemeente Epe nog beter!

Positief

Het laatste onderzoek gaat over het jaar 2020. Uit het onderzoek blijkt dat, net zoals in de vorige jaren, de meeste inwoners wisten waar ze moesten zijn met hun hulpvraag. Ook vonden ze dat ze serieus werden genomen door de gemeente of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Ook gaven de meeste inwoners aan, dat ze tevreden zijn over de kwaliteit van de zorg en ondersteuning. Daarnaast vinden de inwoners dat de zorg en ondersteuning die ze krijgen, ook past bij hun hulpvraag. Ten opzichte van afgelopen jaren, stijgt het percentage dat positief is over het contact met de gemeente Epe. Ook geven de mensen aan dat ze over het algemeen ook snel werden geholpen.

Wat kan beter

Omdat we als gemeente willen leren van de minder goede ervaringen van inwoners, kijken we ook naar opvallende zaken en dingen die beter kunnen.

  • Van de inwoners die begeleiding ontvingen, bijvoorbeeld begeleiding bij zelfstandig thuis wonen, gaf 70% van deze mensen aan dat ze tevreden hierover zijn. Van de mensen die naar de dagbesteding gaan, gaf 45% aan dat ze tevreden hierover zijn. Waarschijnlijk zijn hier minder mensen tevreden omdat ze door de coronacrisis ook minder naar de dagbesteding konden.
  • Te weinig mensen weten nog wat een onafhankelijke cliëntondersteuner is. Een onafhankelijke cliëntondersteuner is gratis en kan een inwoner meehelpen met het verduidelijken van de hulpvraag. Ook kan de onafhankelijk cliëntondersteuner ondersteunen bij het gesprek met de gemeente en er bij aanwezig zijn, als de inwoner dat wil. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie hierover.
  • Als inwoners een klacht willen indienen, dan weten ze niet goed waar ze terechtkunnen. Heeft u een klacht over de levering van bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel? Dan kunt u deze indienen bij de leverancier. Of bent u niet tevreden over uw begeleider of huishoudelijke hulp? Dien dan een klacht in bij de organisatie waarvan u hulp van krijgt. Heeft u klachten over het werk van de gemeente? Bent u bijvoorbeeld niet prettig te woord gestaan door een medewerker van de gemeente? Dan kunt u uw klachten indienen bij de gemeente.
Verder lezen

De resultaten van het onderzoek kunt u ook lezen op www.waarstaatjegemeente.nl.

Laatste nieuws

Agenda

Met dank aan onze sponsoren: