VAASSEN – Nog even en basisschool De Krugerstee gaat verhuizen! Vandaag sloten de leerlingen hun schoolperiode op de oude locatie af. Er werd nog even teruggedacht aan alle jaren dat er les is gegeven op deze ‘oude’ locatie. In de voorjaarsvakantie gaat de school verhuizen naar de nieuwe vlakbij gelegen locatie aan de Potgieterstraat. En vanaf 9 maart is het zover: dan krijgen leerlingen les in de nieuwe school.
“De afgelopen weken stonden in het teken van opruimen”, vertelt Marije Beekman, locatiedirecteur van De Krugerstee. Linda Rodijk, leerkracht De Krugerstee: “De kinderen uit unit 1 (groep 1-2-3) zijn de afgelopen weken voor de verhuizing druk bezig geweest met het thema ‘bouw’. De kinderen hebben in de eigen bouwhoek verschillende huizen gebouwd, dozen ingepakt en gelabeld en hebben ze gekeken naar soorten gebouwen. Het maakt veel los bij de kinderen. Wat gaat er mee? Wat hoeft niet mee? Samen met de kinderen is er ingepakt en hebben de kinderen bekeken wat ze graag mee zouden willen nemen. Elke vrijdag liepen we vanaf de gym al langs het nieuwe gebouw en konden we even kijken hoe mooi het wordt. Gisteren hebben de leerlingen voor het eerst een kijkje genomen in de nieuwe school. ”
Nieuwe school
Er is hard gewerkt om het nieuwe schoolgebouw in maart gereed te krijgen, zodat leerlingen op woensdag 9 maart na de voorjaarsvakantie in de nieuwe school kunnen starten. Het resultaat mag er zijn! De imposante gevel bestaat uit een glazen constructie, waardoor veel licht het gebouw in komt. Deze gevel biedt ook veel ruimte in het gebouw. Tijdens de bouw is er aandacht geweest voor duurzaam bouwen. Er zijn veel materialen opnieuw gebruikt.
‘Het leren’ anders organiseren
Het afgelopen jaar startten de groepen 1, 2 en 3 al met het anders organiseren van het onderwijs.
Dit wordt ook wel ‘het leren’ anders organiseren genoemd of groepsdoorbrekend werken. Waar kinderen instructie nodig hebben, krijgen ze die op niveau. Denk bijvoorbeeld aan de reken-, taal- en leesinstructies. Daar waar samengewerkt, samen geleerd of samen gespeeld kan worden, doen we dat. In de school zijn meerder leerpleinen ingericht; plekken waar kinderen zelfstandig kunnen werken of samen kunnen werken. In de kerngroepen worden de instructies verzorgd, zodat ieder kind het onderwijs krijgt wat nodig is. De leerkracht en onderwijsondersteuner werken hierin samen.
De nieuwe school biedt kinderen de ruimte om te groeien, te leren onder begeleiding, zelfstandig te worden, samen te werken en samen te spelen. Gelijke kansen en mogelijkheden voor kinderen in een duurzaam gebouw.